Τεχνολογίες και πρακτικές στην υπηρεσία της ασφάλειας των συναλλαγών σας!

Η Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία στην ασφάλεια των πληροφοριών και των επικοινωνιών και φροντίζει συνεχώς να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια στις ψηφιακές υπηρεσίες της. Για την υπηρεσία του e-banking η Τράπεζα εφαρμόζει σύγχρονες μεθόδους για την διασφάλιση των συναλλαγών, την προστασία των δεδομένων και την θωράκιση των επικοινωνιών από κακόβουλες ενέργειες.

Στοιχεία Πρόσβασης (Προσωπικοί Κωδικοί)

Η χρήση της υπηρεσίας προϋποθέτει την εισαγωγή προσωπικών κωδικών («Κωδικός Χρήστη» και «Μυστικός Κωδικός»), τους οποίους γνωρίζει ο κάθε χρήστης προσωπικά και μπορεί να τα ορίσει με βάση τις προτιμήσεις του. Η Τράπεζα με τρόπο αυτόματο προτρέπει και υποχρεώνει τον χρήστη ανά τακτά χρονικά διαστήματα (3 μήνες – 6 μήνες – 12 μήνες) να προχωρήσει σε αλλαγή του προσωπικού κωδικού πρόσβασής.

Κρυπτογράφηση Επικοινωνιών

Η Τράπεζα εφαρμόζει σε κάθε εκτελούμενη συναλλαγή κρυπτογράφηση (Transport Layer Security TLS) των δεδομένων που ανταλλάσσονται.

Έλεγχος Προσβάσεων και Επικοινωνιών

Η Τράπεζα διαθέτει εξειδικευμένα συστήματα ασφαλείας τελευταίας γενιάς για τον έλεγχο και την καταγραφή όλων των προσβάσεων και την αποτροπή οποιασδήποτε μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης ή κακόβουλης ενέργειας στα συστήματα της.

Έλεγχος Ταυτότητας Δύο Παραγόντων (Two Factor Authentication)

Για την ενίσχυση της ασφάλειας των συναλλαγών η Τράπεζα έχει εφαρμόσει στο e-banking της τον Έλεγχο Ταυτότητας Δύο Παραγόντων (Two Factor Authentication) όπου απαιτείται η χρήση ενός επιπλέον κωδικού επιβεβαίωσης OTP. O OTP είναι ένας 6ψήφιος κωδικός μίας χρήσης που σας αποστέλλεται ως γραπτό μήνυμα στο κινητό που έχει δηλώσει ο χρήστης κατά την εγγραφή του στο e-banking, μέσω SMS.

Ο κωδικός OTP είναι μοναδικός, περιορισμένης χρονικής διάρκειας και παράγεται κάθε φορά που ο χρήστης επιθυμεί να εκτελέσει μια συναλλαγή. Ο συνδυασμός του OTP με το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης προσφέρει υψηλά επίπεδα προστασίας για τους χρήστες.

Αυτόματη αποσύνδεση

Eάν κατά τη χρήση του συστήματος δεν εκτελέσει καμία συναλλαγή ο χρήστης μέσα σε διάστημα 10 λεπτών, η σύνδεση διακόπτεται επίσης αυτόματα. (“Idle Timeout”).

Οδηγίες για τους Χρήστες

Κωδικοί (Passwords)
  • Επιλέγετε σύνθετους μυστικούς κωδικούς πρόσβασης που να περιέχουν συνδυασμό από μικρά γράμματα (a – z), κεφαλαία γράμματα (Α – Ζ) , νούμερα ( 0 -9) και ειδικούς χαρακτήρες (πχ !.@,%,& κτλ.).
  • Η φύλαξη των κωδικών να γίνεται μόνο κατά τέτοιο τρόπο που να μην είναι δυνατή η υποκλοπή τους.
  • Προχωράτε ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε αλλαγές των κωδικών (πχ ανά 3 μήνες).
  • Επιλέγετε ανά υπηρεσία διαφορετικούς κωδικούς και μην χρησιμοποιείτε τους ίδιους αλλά πάντα καινούργιους ή παραλλαγές παλιών.
  • Η Τράπεζα δεν θα σας ζητήσει ποτέ με κανέναν τρόπο (μέσω email, τηλεφωνικά, sms ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο) να αποκαλύψετε τους κωδικούς σας. Οι κωδικοί σας είναι αυστηρά προσωπικοί και δεν πρέπει να τους αποκαλύπτετε σε κανέναν.
Υπολογιστής

Οι υπολογιστές σας αποτελούν στόχο από κακόβουλους ώστε εν αγνοία σας να εγκαταστήσουν μολυσμένα προγράμματα και να υποκλέψουν σημαντικές πληροφορίες. Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να είναι είτε προσωπικά δεδομένα είτε κωδικοί προσβάσεων σε ηλεκτρονική αλληλογραφία, σε τραπεζικά συστήματα (web banking). Συνεπώς χρειάζεται ιδιαίτερη μέριμνα στη θωράκιση του υπολογιστή που χρησιμοποιείτε για την πρόσβαση σας σε συστήματα που έχουν ευαίσθητες για εσάς πληροφορίες. Ορισμένα μέτρα που μπορείτε να λάβετε ενδεικτικά είναι:

  • Εγκατάσταση στον υπολογιστή προγραμμάτων προστασίας όπως Antivirus, Firewall.
  • Περιοδική εκτέλεση αυτόματων σαρώσεων με τα προγράμματα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό ώστε να εξασφαλίσετε ότι έχετε τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια.
  • Ενημέρωση με τις τελευταίες εκδόσεις του λειτουργικού συστήματος του υπολογιστή σας, του προγράμματος προστασίας από κακόβουλο λογισμικό και των υπόλοιπων προγραμμάτων που έχετε εγκατεστημένα στον υπολογιστή σας.
  • Μέριμνα για την ασφαλή διαχείριση και προστασία των κωδικών σας.
  • Αποφυγή χρήσης του υπολογιστή σας σε δημόσια δίκτυα (πχ ξενοδοχεία, καφετέριες κτλ.) ή τουλάχιστον κατά τη χρήση τους σε αυτά τα δίκτυα να μην εισέρχεστε σε εφαρμογές και συστήματα που περιέχουν προσωπικά δεδομένα σας.
  • Αποφυγή εγκατάστασης προγραμμάτων που δεν γνωρίζετε τη χρήση τους ή προήλθαν από μη έμπιστες πηγές. Οπωσδήποτε πρέπει να είσαστε πάρα πολύ προσεκτικοί σε ηλεκτρονική αλληλογραφία που προτρέπει είτε να ακολουθήσετε ένα σύνδεσμο (link) είτε να εγκαταστήσετε οποιοδήποτε πρόγραμμα.
  • Ελέγχετε πάντα την αυθεντικότητα των ιστοσελίδων που προτρέπει να εισάγετε τα στοιχεία σύνδεσής σας (όνομα χρήστη και κωδικό)
ΑΤΜ

Κατά τη χρήση των συστημάτων αυτόματης ανάληψης χρημάτων (ΑΤΜ) μπορείτε να λάβετε ορισμένα μέτρα που διασφαλίζουν τις συναλλαγές που εκτελείτε. Ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής:

  • Δεν εμπιστεύεστε κανέναν που θα προθυμοποιηθεί να σας βοηθήσει με την κάρτα σας ή κατά την διάρκεια της συναλλαγής.
  • Βεβαιώνεστε ότι στο ΑΤΜ δεν είναι προσαρτημένο κάποιο πρόσθετο εξάρτημα είτε στο πληκτρολόγιο είτε στην εισαγωγή της κάρτας είτε σε σημείο που μπορεί να επηρεάσει την συναλλαγή σας. Εφόσον διαπιστώσετε κάτι τέτοιο επικοινωνήστε με την Τράπεζα.
  • Δεν αναγράφετε πάνω στην κάρτα σας το μυστικό κωδικό σας (PIN).
  • Κατά την πληκτρολόγηση του PIN προφυλάσσετε με το άλλο χέρι σας το πληκτρολόγιο ώστε να μην μπορεί κάποιος να δει τους αριθμούς που πληκτρολογήσατε.
  • Αλλάζετε ανά τακτικά χρονικά διαστήματα το PIN σας.
  • Δεν ορίζετε ως PIN αριθμούς που να είναι εύκολα προβλέψιμοι (πχ ημερομηνία γέννησης).
  • Μετά το πέρας της συναλλαγής βεβαιώνεστε ότι έχετε παραλάβει την κάρτα σας και την απόδειξη συναλλαγής.
Απάτη «SIM Swapping»

Καταρχήν, η αντικατάσταση/αλλαγή της κάρτας SIM (SIM Replace) είναι μια καθόλα νόμιμη υπηρεσία που προσφέρουν οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας στους συνδρομητές τους, ώστε οι τελευταίοι να διατηρήσουν τον αριθμό τηλεφώνου τους σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής της συσκευής τους ή λόγω ανάγκης χρήσης διαφορετικού μεγέθους κάρτας SIM.   Με την ενεργοποίηση της νέας κάρτας SIM, η παλαιά κάρτα αυτόματα απενεργοποιείται και οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας (κλήσεις, SMS, πρόσβαση στο διαδίκτυο) πραγματοποιούνται εφεξής από την καινούργια κάρτα που λειτουργεί με τον ίδιο αριθμό.

Στις περιπτώσεις απάτης τύπου SIM Swapping, οι δράστες εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα αλλαγής κάρτας SIM και προσποιούνται είτε τον κάτοχο της κάρτας SIM ή κάποιον εξουσιοδοτημένο από τον νόμιμο συνδρομητή, προσπαθώντας έτσι να εξαπατήσουν τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας και να αποκτήσουν νέα κάρτα προς αντικατάσταση αυτής που έχει ο νόμιμος κάτοχος.

Μόλις ενεργοποιήσουν τη νέα κάρτα, η παλιά, που βρίσκεται στην κατοχή του νόμιμου συνδρομητή απενεργοποιείται και έτσι όλες οι υπηρεσίες (κλήσεις, SMS, πρόσβαση στο διαδίκτυο) λαμβάνονται στη συσκευή που βρίσκεται στην κατοχή του εξαπατήσαντος δράστη, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να διεξάγουν παράνομες δραστηριότητες εν αγνοία των νόμιμων συνδρομητών. (π.χ. λαμβάνοντας κλήσεις και μηνύματα που προορίζονται για αυτούς, υποκλέπτοντας κωδικούς μιας χρήσης ή μηνυμάτων επαλήθευσης ασφάλειας κ.λπ).

Πώς μπορούν όμως οι δράστες με την αντικατάσταση/ανταλλαγή της κάρτας SIM να μπουν στο e-Banking μου;

Η μη εξουσιοδοτημένη αντικατάσταση/ανταλλαγή της κάρτας SIM αποτελεί συνήθως το δεύτερο σκέλος του παραπάνω παράνομου τρόπου δράσης.  Κατά το πρώτο σκέλος, οι δράστες έχουν καταφέρει να υποκλέψουν τους κωδικούς e-Banking συνήθως μέσω ενός ηλεκτρονικού μηνύματος “ψαρέματος” (phishing) ή μέσω κακόβουλου λογισμικού (trojan/malware) που έχουν εγκαταστήσει στον υπολογιστή του θύματος.

Χρήσιμες Συμβουλές / Τι μπορώ να κάνω;
  • Αν το κινητό σας σταματήσει να λειτουργεί για ασυνήθιστους λόγους, επικοινωνήστε αμέσως με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας σας. Μερικές φορές μπορεί να χάσετε σήμα λόγω ευρύτερων προβλημάτων που επηρεάζουν την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας. Ωστόσο, εάν χάσετε την υπηρεσία σε μια θέση που συνήθως έχει καλή κάλυψη, είναι ασφαλέστερο να επικοινωνήσετε με τον πάροχο του δικτύου σας και να επιβεβαιώσετε ότι δεν έχει απενεργοποιηθεί η SIM σας.
  • Μην αποκαλύπτετε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  • Εγγραφείτε στις υπηρεσίες των οργανισμών που παρέχουν ειδοποιήσεις SMS και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν εκτελούνται συναλλαγές σας.
  • Μην απαντάτε ποτέ σε άγνωστα μηνύματα ή κλήσεις που σας ζητούν τα στοιχεία λογαριασμών σας και τον καταχωρημένο αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου.
  • Μην ακολουθείτε συνδέσμους (links) ιστοσελίδων και μην ανοίγετε συνημμένα αρχεία που μπορεί να λάβετε από άγνωστους αποστολείς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ελέγξτε προσεκτικά τον αποστολέα καθώς οι δράστες συχνά προσποιούνται νόμιμες επιχειρήσεις και οργανισμούς.
  • Μην κοινοποιείτε σε κανέναν και μην εισάγετε σε άγνωστες ιστοσελίδες, τους κωδικούς e-banking σας (username και password) ή αριθμούς καρτών. Επιβεβαιώνετε ότι έχετε επισκεφθεί το επίσημο site της Τράπεζάς σας και θυμηθείτε ότι οι τράπεζες ποτέ και με κανένα τρόπο δεν θα σας ζητήσουν τους κωδικούς σας.
  • Ο υπολογιστής και οι συσκευές σας (tablet, έξυπνα κινητά) να έχουν πάντα τις τελευταίες ενημερώσεις λειτουργικού και εφαρμογών. Εγκαταστήστε και έχετε πάντα ενημερωμένο ένα αξιόπιστο πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό.
  • Να ελέγχετε συχνά τις κινήσεις των λογαριασμών σας.
  • Εάν έχετε πέσει θύμα απάτης τύπου SIM Swapping ή έχετε διαπιστώσει συναλλαγές οι οποίες δεν έχουν την έγκρισή σας ενημερώστε άμεσα την Τράπεζά σας.
Τι μέτρα λαμβάνουν οι τράπεζες

Οι τράπεζες δεν μπορούν να γνωρίζουν εάν ένας συνδρομητής έχει πέσει θύμα απάτης τύπου SIM Swapping, phishing ή εάν έχει μολυνθεί με κακόβουλο λογισμικό ο υπολογιστής του και έχουν υποκλαπεί οι κωδικοί του.

Οι τράπεζες πάντοτε στοχεύουν στη διασφάλιση των ηλεκτρονικών συναλλαγών σύμφωνα με τις τρέχουσες τεχνικές και τεχνολογικές εξελίξεις, τις παγκόσμιες βέλτιστες πρακτικές στο χώρο της ασφάλειας πληροφοριών καθώς και τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς. Επιπλέον, δίνεται μεγάλη έμφαση στην εμπειρία χρήσης και την ταχύτητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους Πελάτες τους.

Οι ηλεκτρονικές απάτες είναι ένα ευρύτερο πρόβλημα και για την αντιμετώπισή τους απαιτείται η συνεργασία πολλών εμπλεκόμενων μερών ώστε να αποτρέπονται ή να προλαμβάνονται. Ειδικά αυτή την περίοδο, όπου η χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών έχει αυξηθεί σημαντικά σε παγκόσμιο επίπεδο λόγω του κορωνοϊού, οι δράστες  προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις ιδιαίτερες συνθήκες με αυξημένες απόπειρες υποκλοπής στοιχείων.  Στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών έχει συσταθεί ειδική Επιτροπή Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Απάτης στα Μέσα και Συστήματα Πληρωμών με σκοπό την παρακολούθηση, επεξεργασία και καθοδήγηση στον τομέα αυτό. Η Επιτροπή συντονίζει τη συνεργασία με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας, την Τράπεζα της Ελλάδος και συνεργάζεται συστηματικά με λοιπούς αρμόδιους φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Για περισσότερες συμβουλές ασφαλείας καθώς και για τα μέτρα προστασίας των συναλλαγών σε κάθε τράπεζα  μπορείτε να επισκεφθείτε τις επίσημες ιστοσελίδες τους, τον ιστότοπο της Europol και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

Η ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών μεγιστοποιείται όταν υιοθετούνται επιπλέον μέτρα κατά τη διάρκειά τους. Ενδεικτικά κάποια επιπλέον μέτρα που μπορείτε να λάβετε είναι τα εξής:

  • Να μάθετε ό,τι μπορείτε για τις εταιρίες ή τους ιδιώτες με τους οποίους προτίθεστε να συνεργαστείτε πριν να προχωρήσετε σε οποιαδήποτε συναλλαγή.
  • Αν μπορείτε να ελέγξετε τη φήμη και την αξιοπιστία του συμβαλλόμενου πριν τη συνδιαλλαγή.
  • Έχετε υπόψη ότι ανεξάρτητα της θετικής φήμης ή της προϊστορίας του πωλητή ή του αγοραστή υπάρχει πάντα πιθανότητα να παρουσιαστεί πρόβλημα κατά τη συναλλαγή σας.
  • Επιβεβαιώνετε ότι η συνδιαλλαγή έχει πραγματοποιηθεί με τον ενδεδειγμένο τρόπο ώστε να μην υπάρχει αστοχία τόσο στην παράδοση του αγαθού όσο και στην καταβολή του αντιτίμου.
  • Χρησιμοποιείτε πάντα την ασφαλέστερη μέθοδο πληρωμής ώστε να αποφύγετε τις περιπτώσεις απάτης.
  • Να εμπιστεύεστε τα αποδεικτικά πληρωμών ή μεταφοράς προϊόντων που προκύπτουν από τα συστήματα που έχετε πρόσβαση και όχι από τρίτους που δεν γνωρίζετε.
  • Εκτελείτε τις συναλλαγές σας με βάση την κείμενη νομοθεσία.